Een Manifest

Ik ben een grafisch ontwerp student. Ik ben geïntrigeerd door de huidige situatie binnen onze sector en de effecten van de veranderingen binnen het vak op zowel de educatie als de mentaliteit van ontwerpers. Ik ben opgegroeid in een wereld die constant verandert. Innovaties volgen elkaar in rap tempo op, zo ook de keuzes in werkveld.

We hebben een verzadigingspunt bereikt; de hoge schreeuw van reclame klinkt slechts als ruis. De roep van eerdere generaties om een verandering van mentaliteit wordt evengoed gezien als stoorbeeld. We zijn blind geworden voor marketing, wat elk medium overspoelt. Willen we ons als grafisch ontwerpers dan nog wel bezig houden met deze marketing?

Als tegenbeweging van dit gegeven wordt vaak een meer geëngageerde houding gepromoot, onder andere door middel van het First Things First manifest. Bewegwijzering, boeken, tijdschriften en catalogi, tot ontwerp voor educatie en humanitaire hulp. Er wordt een omkering van prioriteiten voorgesteld, ten gunste van meer duurzame en democratische vormen van communicatie. In de hoop een betekenisvolle revolutie te katalyseren, in zowel onze industrie als de wereld zelf.

Al drie keer is het First Things First manifest de wereld ingebracht. Een omkering van prioriteiten heeft echter niet plaats gevonden. Het is zaak dat we een manier vinden om deze omkering te bewerkstelligen. Het is zaak dat we een mening vormen over deze kwestie. Het is zaak dat ontwerpers hun mening delen over deze kwestie. Het wordt tijd voor verandering.

(Maart, 2014)

Lees meer in mijn afstudeerthesis Goed. op HBO Kennisbank.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *